Record Store Day has turned 10 last weekend. The event was born in 2007 in the United States and is going to generate a high volume of important “reprints”. Vynil market is going up in US and in Europe, too. In Italy it grew by 330% in the last five years, a very important statistical data if compared with the 1315% of growing of the download market (the smartphone era started just in 2012).
One of the reasons is the quality of digital recordings: many artists are not so satisfied and they decide to add the vynil recording when they are going to publish a new album. In 2016 the best seller was “Blackstar” by David Bowie.
Si è celebrato nel weekend il decennale del Record Store Day, l’iniziativa nata negli Stati Uniti dedicata ai negozi indipendenti, che ogni anno genera un considerevole volume di ristampe importanti. Il mercato è in crescita negli Stati Uniti e in Europa. In Italia ha fatto registrare un incremento del 330% negli ultimi cinque anni, un dato statistico rilevante se confrontato con il 1315% di crescita del mercato del download (l’era degli smartphone è iniziata proprio nel 2012).
Una delle ragioni è la qualità del digitale: molti artisti non sono soddisfatti e decidono di aggiungere quella in vinile all’atto di pubblicare un nuovo album. Nel 2016 il più venduto è stato “Blackstar” di Davide Bowie.